Så här hjälper hon kvinnor att hitta rätt bh-storlek utan att träffa dem i verkligheten

16 Sep 2020 09:02
Annica Svensson

Miss Marys kundtjänst råder dagligen kvinnor över hela världen om olika bh problem. Vi kollade med vår kundtjänstchef Ida om hennes bästa tips om hur de får fram vilken storlek kvinnor ska ha utan att träffa dem och hur de jobbar för att ge en så bra upplevelse som möjligt till kunden.


Ida har arbetat som ansvarig för kundtjänst på Miss Mary sedan 2018 och jobbar från vårt huvudkontor i Borås tillsammans med sina kollegor. Vi kilade över till vår kundtjänstavdelning för att ställa några frågor till henne. Väggen är målad med griffeltavelfärg och där bland diverse teckningar står det ett citat som fångar in hur vår kundtjänst arbetar ”Människor bryr sig inte om vad du kan förrän de vet att du bryr dig”.


Om en kvinna ringer och är ny kund eller bara är osäker på vilken storlek hon ska köpa, hur brukar ni guida henne genom processen att hitta en bra och välsittande bh?


Först frågar vi henne om hur hennes nuvarande bh garderob ser ut. Hur är passformen, föredrar hon bygel eller bygelfritt, brukar hon uppleva skav eller få ont i axlarna, hur löst eller hårt sitter bandet, hur länge sedan var det hon köpte en bh, vilka märken brukar hon använda, har hon använt Miss Mary innan osv. Det är stor skillnad på de märken man köper i billigare kedjebutiker och de som är från specialiserade bh tillverkare. Vi frågar för att få fram huruvida hennes nuvarande storlek sitter bra eller inte. Sedan frågar vi henne även om hennes livsstil och behov, hur ser hennes byst ut, behöver hon extra stöd eller lyft. Efter detta kan vi börja arbeta på att ta fram vilken storlek hon har och sedan slutligen vilken modell som passar henne. Allt detta hör ihop och man måste se det tillsammans när man tar fram den bästa individuella lösningen till en kund.

Ida är ansvarig för kundvård på Miss Mary och har dagligen kontakt med kunder från hela världen.


När man köper en bh i butik kan man snabbt testa sig fram vilken storlek som passar. Det kan vara klurigare när man ska köpa online och måste förlita sig på storlekstabeller, hur gör ni på kundtjänst för att underlätta med detta?


Efter att vi gått igenom hennes bh behov och garderob, ber vi henne mäta omkretsen under bysten, det vill säga bandstorleken. Vi utgår alltid från denna. Att få till rätt bandstorlek är A och O för att kupan ska kunna passa. Håller man måttbandet för löst när man mäter bandstorleken kommer kupstorleken bli för liten. Vi ber därför alltid kunden att mäta med måttbandet riktigt tajt. Sedan ber vi henne mäta över bysten och därefter tittar vi i storlekstabellen. Vi frågar henne vilken kupa hon brukar använda. Indikerar måttet då kupstorlek B fast hon nästan alltid brukar ha kupstorlek D vet vi att hon mätt för löst. Vi brukar då dra av någon eller några cm i bandstorleken, då brukar man hamna rätt.


En bh kommer sitta tajt när man får hem den men den kommer töja sig. Man ska därför alltid använda bh:n på yttersta hak- & hyskläget och sedan successivt gå inåt efter behov. En bh är som ett par skor, man måste gå in den. Tänk på hur jeans är när man köper dem eller sätter på sig dem efter tvätt, de brukar sitta tajt men efter en dags användning har de redan anpassat sig efter kroppen. Precis så är det också med en bh.


Vad är det vanligaste misstaget kunder gör när de mäter?


De mäter helt enkelt inte tillräckligt hårt under bysten. Då får man som sagt fram fel kupstorlek också. Att gå omkring med en för liten kupa så att det bildas dubbelbröst är väldigt vanligt och något man ofta ser, särskilt på äldre storbystade kvinnor. När de började använda bh fanns det inget som var större än D-kupa och de var tvungna att använda det även om den egentligen var för liten, sen har de fortsatt med denna. Nu för tiden tillverkas det betydligt större kupor, vi har exempelvis vissa modeller som går upp till både I och J-kupa. Om man tittar i vår storlekstabell och får fram en storlek som skiljer sig väldigt mycket från den man brukar använda, rekommenderar jag att man kontaktar oss så hjälper vi kunden.


Det finns många anledningar till att det kan skilja i storlek, inte bara att man råkar mäta fel. Det kan skilja mellan olika märken eller om man ska konvertera mellan internationella storlekar. Man kan också ha en väldigt gammal bh som har tänjt ut sig och därför inte motsvarar den storlek som står på etiketten i plagget.


En bh är elastisk och ett levande material så de kommer töja sig efter tid. Här spelar det också väldigt stor roll vilken bh modell man väljer. Står man och pendlar mellan två kupstorlekar och vill ha en modell med elastisk spets i kupan som exempelvis LOVELY LACE rekommenderar vi att välja den mindre storleken. Vissa modeller som exempelvis JOY har lätt vadderade kupor och är formbeständiga så här är det viktigt att inte välja för liten kupa eftersom den inte är flexibel uppåt i storlekar. Vår kundtjänst får utbildning i vårt sortiment så att de ska kunna rekommendera rätt modell för kundens behov. Flera av våra kundrådgivare är med och testar nya modeller som vår designavdelning tar fram, detta gör att vi själva har en personlig relation till plaggen och sortimentet.

Ida med hennes personliga favoriter från Miss Marys sortiment – STAY FRESH och DREAMSCAPE


Om vi rekommenderar en viss storlek till kunden och de får hem den och den inte passar, hur brukar ni lösa det?


Känner man sig minsta osäker på vilken kupstorlek man ska ha rekommenderar vi alltid att kunden kontaktar oss. Vi brukar i de fall där det inte är solklart vilken storlek man ska ha, be dem beställa två storlekar och sedan kontakta oss igen när man fått hem plaggen. Vi är så hjälpsamma som det bara är möjligt för att kunden ska bli nöjd. Vi vill alltid att kunden ska få den bästa kundupplevelsen som möjligt när hon är i kontakt med oss eller handlar från Miss Mary. Vi vet att när hon väl har hittat en Miss Mary bh som verkligen passar henne perfekt, så förstår hon våra produkter och passform och kan lättare själv sedan navigera sig genom vårt sortiment.


Vad gör ni för att kunden ska bli så nöjd som möjligt med både sitt plagg och sin köpupplevelse?


Omkring 80% av alla kvinnor använder fel storlek. Vårt mål på Miss Mary är att 100% av alla kvinnor ska använda rätt storlek. Vi satsar därför väldigt mycket på att kunna ge personlig service. Vi ber henne alltid höra av sig vid minsta fråga. Hög kundservice är A och O och sitter i Miss Marys ryggrad, det är superviktigt för oss. World Class Lingerie (Underkläder i världsklass) är inte bara tomma ord för oss, just världsklass innefattar toppkvalité i allt från design och produktion, till produkt och kundvård.


På bara några år har vi femdubblat antal anställda i vår kundtjänst och vi har utökat våra öppettider på telefon så nu är vi även tillgängliga på kvällstid (europeisk tid) om man vill ringa. Vi strävar efter att ha en kundtjänst som kan prata på kundens eget språk, bland annat svenska, engelska, tyska, franska, holländska, danska och norska.


Det är viktigt att man finns tillgänglig där kunden finns och kan kommunicera på ett sätt hon är bekväm med. En del föredrar att prata på telefon medan andra är mer bekväma med att exempelvis prata via privatmeddelande på Facebook eller Instagram. Andra föredrar hellre att skriva e-post. Vi har även äldre kunder som skriver brev. Snart kommer vi också öppna en chatt på vår hemsida så att kunderna som besöker oss kan få hjälp direkt. Vi erbjuder även olika betalningslösningar och har alltid 100 dagars öppet köp så att man ska kunna prova hemma i lugn och ro.


Vilka är dina favoritmodeller att rekommendera om en kvinna vill ha riktigt bra stöd?


AMSTERDAM ger ett riktigt bra stöd. För de kvinnor som tidigare använt bygel och är vana vid ett superbt stöd men vill byta till en bygelfri modell, rekommenderar jag varmt QUEEN utan bygel. Den ger mycket bra stöd och lyft samtidigt som den är jätteskön.

De bästa bh:na om man behöver ordentligt stöd enligt Ida, Amsterdam med bygel och Queen utan bygel.


Har du några personliga favoriter i sortimentet som du själv använder?
Absolut har jag det. Min två personliga favoriter är STAY FRESH som är en superskön t-shirt bh och DREAMSCAPE i champagne för den är så otroligt vacker.


Vilket är ditt bästa skötselråd?
Följ plaggets tvättrådsetikett. Tvätta inte i maskin om det står handtvätt. Sträck bygelbandet efter tvätt när bh:n är blöt. Den vanligaste anledningen till att bygeln kryper ur är att bygelbandet krympt i tvätt. En enda bh består av många olika material och dessa kan reagera olika i tvätten, speciellt om man tvättar varmare än rekommenderat. Att använda en tvättpåse löser inte problemet med att olika delar kan krympa olika mycket. Sträck bygelbandet och följ alltid tillverkarens tvättråd, då får du glädje av din bh väldigt länge.


Ett annat tips är att ju fler bh:ar du äger desto längre varar varje plagg. Vi rekommenderar minst 4–6 bh:ar i din garderob och dubbelt så många trosor. Även här fungerar underkläder som ett par skor, går man i samma par varje dag slits de snabbt ut. Med lite kärlek och omtanke kan man verkligen förlänga livstiden på sin bh.


Vad är roligast med ditt jobb?
Att se att kunderna återkommer. Man känner igen många av dem och det är himla roligt när de ringer in sina beställningar när katalogen släpps. Vi har kunder som handlat hos oss i över 40 år och det är så otroligt fint att kunna prata med dessa kvinnor som har haft en relation med Miss Mary längre tid än vad jag har levt. Jag bara älskar det. Återkommande kunder och kunder som skriver att vi gjort ett bra jobb är ett kvitto på att vi lyckats med det vi gör. Vi är så tacksamma att så många kunder faktiskt tar sig tid att skriva ner sina tankar och omdömen. Jag vill att de ska veta att vi på kundtjänst verkligen läser vartenda ord och alla recensioner som skrivs på våra sociala medier och på vår hemsida.


Är det något du vill säga till återkommande och nya Miss Mary kunder?


Vi skapar våra plagg med kärlek i varje stygn och genom att välja att köpa ett plagg visar du omtanke för dig själv. De kostar mer än de bh:ar du köper i de stora kedjebutikerna men det är en bra investering i dig själv. Det är omtanken som känns.

You may also like