100 dagars öppet köp
Som designer har jag alltid Miss Marys kund i fokus
Hur är det att jobba som underklädesdesigner? Denna vecka i bloggen träffar vi Miss Marys designer och mönsterkonstruktör Marie-Louise Asphäll för att få en inblick i hur det går till när de tar fram nya kollektioner. Dessutom frågar vi henne om hon har några personliga favoriter i sortimentet. Detta och mycket mer får du reda på i vår djupintervju.
Om du köpt en Miss Mary bh de senaste åren är chansen stor att den skapats av Marie-Louise Asphäll som arbetat hos oss i snart 10 år. Tillsammans med kollegorna Anne Nero och Ing-Marie Axelsson som också arbetar som designers och mönsterkonstruktörer på huvudkontoret i Borås är de ansvariga för alla våra nya kollektioner. En tight trio som vi är oerhört tacksamma för att ha som kollegor. Vi kilade därför över till designavdelningen för att växla några ord med Marie-Louise och se vad som egentligen krävs för att ta fram en kvalitets bh.
Marie-Louise med två av sina personliga favorit-bh:ar ur Miss Marys sortiment.
Hur ser en typisk dag ut för dig på jobbet?
Jag provar ett eller flera av mina plagg på en kollega eller en av de kvinnor vi ber komma in och prova. Sitter plagget inte som vi önskar gör jag nödvändiga ändringar och skär ut en ny i samma storlek som vår sömnadsavdelning sedan syr upp. Sitter den bra sätter jag mig vid datorn och konstruerar nästa kupstorlek. Vi är tre designer/mönsterkonstruktörer som alla har ett antal modeller vi jobbar med samtidigt.
”I mitt jobb som designer har jag alltid Miss Marys kund i fokus.”
Vad är roligast med ditt jobb?
Det är svårt att svara på för alla delar är roliga. Det finns tydliga start och slut i uppgifterna, varje plagg och varje kollektion är ju individuella projekt. Det är utmanande och krävande att skapa en ny kollektion. Vi samlar inspiration och underlag och bygger sedan en kollektion efter vad vi tror att kunden vill ha. Allt vägs in, materialval, storleksspann, typ av modell och så vidare. Det är också en rolig process att börja med passformsarbetet. Detta gör vi efter att fotoproverna är klara. Vi jobbar jättenära tillsammans på avdelningen. Vi välkomnar synpunkter från de andra för vi vill ju få fram det bästa resultatet. Det är skönt att jobba på en arbetsplats som inte har ego-problem. Det finns inget jag eller mitt, det är alltid vi och vårt. En härlig känsla.
Vad gjorde du innan du började på Miss Mary?
Jag har studerat till Designtekniker på Textilhögskolan i Borås. Detta kompletterade jag med en ettårig grundutbildning i modedesign, också vid Textilhögskolan. Innan det bodde jag i Stockholm och hade en egen syateljé under några år. Jag är också utbildad klänningsskräddare. Förutom modebranschen har jag också arbetat inom inredning, bland annat på inredningstidningar som redaktionsassistent och frilansande inredare.
”Det finns inget jag eller mitt, det är alltid vi och vårt.”
Det är ovanligt att man jobbar både som designer och mönsterkonstruktör. Vad är fördelen respektive största utmaningen med att ha båda yrkesrollerna i samma tjänst?
Fördelen är att vi kan och förstår hela processen. Som designer har man en sådan oerhörd nytta av att man också kan rita mönster och få till en passform, man vet vilka skärningar som kommer fungera på en kropp. Det är väldigt viktigt när man gör ett kroppsnära plagg som ska lyfta och stödja. Det är väldigt roligt att få följa sin idé hela vägen, från skiss till färdigsytt plagg. Den enda nackdelen är väl att man riskerar att inte ta ut svängarna så mycket i designarbetet på grund av att vi alltid har ett fokus på hur plagget fungerar i produktion, exempelvis vad som händer när plagget ska fungera i stora storlekar. Man kanske stoppar sig omedvetet under designprocessen genom att exempelvis tänka ”nej, den skärningen kommer inte att fungera med det här materialet”. Man har redan det tekniska tänkandet med sig i den kreativa processen. Gör man mönsterkonstruktionen till någon annan designers plagg blir man automatiskt mer utmanad att hitta en lösning, det bara måste gå helt enkelt. Jag är oerhört tacksamt för att jag får göra båda delarna i mitt jobb. Jag gillar att utmana mig själv och här kan man aldrig bli uttråkad.
”Det är roligt att följa ett plagg från idé fram till sömnadsprov i alla storlekar. ”
Materialet är mycket viktigt, det påverkar inte bara utseendet utan även funktionen.
Varför är det så svårt att göra mönster till en bh? Blir man någonsin fullärd?
Vi jobbar med millimeterprecision. Vi gör mönster och skär prover som våra sömnadstekniker syr. Vi jobbar tätt ihop. Textila material beter sig olika när man syr ihop dem så även om mönstret stämmer kan det behöva göras justeringar efter sömnad för att det ska stämma i just den här modellen, i de här materialen. Detta gäller även när vi konstruerar mönster. Vi kan inte bara kopiera en modell i nya material. Oftast krävs det ändringar i mönstret och ett nytt passformsarbete. Och nej, man blir aldrig fullärd.
Miss Marys designers och mönsterkonstruktörer Marie-Louise, Anne och Ing-Marie.
Ni är ju tre designers/mönsterkonstruktörer här på designavdelningen på Miss Mary, gör du alltid mönstret till din design eller växlar ni?
Vi designar ett antal modeller som vi sedan delar upp i två kollektioner och då kan vi inte styra hur många modeller vi får per kollektion (vi jobbar med flera kollektioner samtidigt) då jobbar vi med varandras modeller, absolut. Det är precis lika roligt. Det är roligt att arbeta och följa ett plagg från idé fram till sömnadsprov i alla storlekar men det är också viktigt att få in en annan persons input och feedback på det man gör. Man ger och tar. Prestigelöst kan man säga. Vi jobbar tätt ihop och när vi provar av våra modeller är vi oftast alla samlade i provrummet och tittar och utvärderar. Vi har en bra balans här, det är det som gör jobbet så roligt. Man får det bästa av två världar.
Att gradera bh storlekar är ett precisionsarbete.
Hur ofta ser du dina alster på riktiga kroppar?
Varje dag! I alla fall de dagar vi provar plagg och det är nästan dagligen. När vi tar fram nya modeller arbetar vi alltid med passformen på en riktig kropp. Vi jobbar aldrig på en provdocka! Vi träffar massor av kvinnor som kommer hit som provmodeller under arbetet med att ta fram nya kollektioner. Det är så viktigt att se hur bh:n sitter på så många olika typer av kroppar som möjligt. Även på två kvinnor med samma storlek ser bh:n olika ut på. Det är en balansgång. Varje gång vi har provning är vi alla tre mönsterkonstruktörer med i provhytten och tittar hur det ser ut. Bh:n måste kännas lika bekväm och se lika snygg ut i alla storlekar. Kvinnorna får även ta hem plagget och använda det, slita och tvätta det som vanligt. Det händer att de då ringer och säger att si och så hänt eller att det skaver någonstans och då justerar vi i konstruktionen.
Det jobbar omkring 20 kvinnor här på Borås-kontoret och vi kan bh storleken på dem alla. Nästan alla provgår nya modeller. Det är ju inte helt ovanligt att någon drar upp sin tröja helt oväntat på kontoret för att kommentera något om bh:n hon bär. För oss alla här är det så naturligt men det måste se bra underligt ut för en nyanställd eller någon som bara är på besök.
”Att ha kvar provsömnaden i huset säkerställer den kvalitet som vi alla vant oss vid att hålla.”
På Miss Mary har vi fortfarande kvar provsömnaden i huset, hur viktigt är det för dig i ditt dagliga arbete?
Mycket viktigt. Det säkerställer den kvalitet som vi alla vant oss vid att hålla. Vi sitter vägg i vägg med sysalen med Eivor och Marie (våra sömnadstekniker). Vi jobbar i ett tight samarbete och är beroende av varandra. Det är skönt att rita och skära till mönstret för att sedan nästan direkt få plagget uppsytt. Vilken lyx det är! Så otroligt tacksam för att det är så, istället för att behöva skicka iväg mönsterdelarna till produktion och behöva vänta länge på provplagget.
Behöver man kunna sy om man är designer?
Nej, men det är ingen nackdel, såklart. Alla har sina roller och kan bidra med sin kompetens så sömnadsteknikerna ger bra feedback på våra plagg. Dessutom beror det på vilket företag man arbetar på och vilken tjänst man har. Jag har personligen otrolig nytta av mina sömnadskunskaper i mitt jobb, även fast jag inte syr ett enda stygn på jobbet.
”Det arbetar omkring 20 kvinnor här och vi kan bh storleken på dem alla”
Marie-Louise gör alla steg i hela processen, från materialval och design till mönster.
Hur viktigt är materialkunskap som designer eller mönsterkonstruktör?
Mycket viktig i båda rollerna. Man måste tänka tredimensionellt, en bh måste kunna ge support. Som plagg har den har en funktion förutom att bara klä huden. Det ställer stora krav på förståelse på hur material fungerar. En och samma bh innehåller flera olika typer av material.
Hur mycket lyssnar ni på kundfeedback
Mycket. Självklart vill vi veta vad kunden tycker. Vi vill ju att hon ska uppskatta vår design och passform. Det är ju henne vi jobbar för.
Är det någon skillnad mellan din personliga smak och de plagg du designar?
Ja. I min roll som designer har jag Miss Marys kund i fokus. Men visst har jag några personliga favoriter.
Om du får välja 3 personliga favoriter som du själv gillar att bära, vilka är det? Är det bara bh:ar du själv designat eller gjort mönster till?
CONFIDENT med spacerkupa är min absoluta favorit. Den är stilren och snygg utan krusiduller. Jag föredrar personligen formpressade kupor med lätt vaddering precis som den här. Jag känner mig mest bekväm att ha på mig det. Jag gillar också funktionen hos Spacer-materialet. Skönt att bära, vadderingen släpper igenom luft och därför blir den aldrig varm. Den är designad av vår tidigare designchef Tarja-Mari medan jag har gjort mönstret.
Floral Sun bygel bh är gjord i ett exklusivt designsamarbete med Lars Wallin.
En annan favorit är FLORAL SUN som vi gjort i ett samarbete med Lars Wallin. Han har designat medan Anne gjort mönstret och passformen. Jag älskar båda färgerna (blå och röd) men föredrar den röda om jag måste välja. Så vacker brodyr och fina detaljer med den klyftformade spetsbiten som kikar upp längs kupkanten.
JOY är min tredje favorit. Den är helvadderad så då blir den en given storfavorit för mig. Den är inte formpressad men kupsömmen är så platt att de inte märks mycket under tröjan. Den ger väldigt, väldigt snygg form och lyft. Kupan är perfekt skuren. Stilen är tidlös men samtidigt väldigt modern. Joy dyker upp i lite olika tappning som tillfällig säsongsnyhet lite då och då. Vi har exempelvis vid olika tillfällen klätt den med spets eller blommigt tyg. Ing-Marie har gjort mönstret och passformen till den medan Tarja-Mari designat den.
Vilken är din favorit bh som du någonsin designat?
JACQUARD är en ny bygellös bh som jag känner starkt för. Stilren och klassisk med följsamt jaquard-material som ger fin form. Jag har även designat en trosa till. Den har extra hög midja som ger en väldigt fin siluett och är väldigt skön.
You may also like